Lucia!

Sådär nu har jag äntligen sökt till lucia 2009 här i norrköping. Jag skulle förklara för min vän igår hur vår tradition går till, men kunde dock inte finna någon vettig förklaring på engelska, jag vet ju knappt varför vi gör de, så jag bestämde att jag skulle söka lite info...


Lucia, född år 283 på sicilien. Hennes far dog när hon var liten och hon blev därefter uppfostrad av sin mor, Eutychia. När hon blev äldre lovade modern bort henne. Lucia lyckades försena förlovningen och bad till Gud att han skulle hjälpa henne. Under senare tid blev hon dömd till att bli glädjeflicka på en bordell, eftersom att modern till slut lovade att inte förlova bort henne till någon man p.g.a. flickans tro på mammans överlevnad vilket gud fann som ett mirakel men därefter blev dock den kommande brudgummen, kränkt och fylld av sårad stolthet, att han angav Lucia som kristen för kejsar Diocletianus' ståthållare på Sicilien, Paschasius. Där blev Lucia fängslad och torterad, men hon var stark och klagade inte. Hon skulle fraktas på en oxkärra till hån och spe genom staden, men tusen man och flera oxar klarade inte att dra jungfrun. Dom försökte ta död på lucia, genom att elda henne till döden, men åter blev hon räddad av Gud. Därefter hällde ståthållaren kokande olja över henne, men hon fortsatte att vara oskadad. Till slut blev ståthållaren riktigt ilsken över guds änglar att han dömde henne till döden med ett svärd, bödlarna stack ett svärd i halsen på henne, vilket var slutet på Lucias levnad. Det röda bandet vi oftast ser runt midjan symoliserar alltså lucias blod som spilldes. Även ljusen vi o ser i samband med den vita klänningen och det röda bandet, Ljusen är en symbol till för att skänka lite ljus i en tid av mörker (i den julianska kalendern, den kalender vi hade fram 1753, vilket var 13 december vintersolståndet, det vill säga årets mörkaste natt).

Kommentarer
Postat av: Ally

Du får det! :D Jag har oxå tänkt att söka men till nästa år! Lucia måste ju ha långt hår! Saknar dig gumman!!!!

2009-10-08 @ 17:51:06
URL: http://byally.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0