noveller!

Jag håller på att arbeta med noveller på svenska och denna gång, skulle jag skriva om miljöbeskrivning.
Är inte riktigt klar, men ni får kika på den lite i alla fall
Jag ska bort till svenskan idag och bearbeta lite mer specifikt på detaljer i texten.


Klockan är 9.00 på morgonen, jag har lovat mor att leverera henne nybakat bröd från bagerier varje morgon, nu under sommarlovet.

Det är bara 3 minuter till byn om man cyklar.

Jag älskar att cykla under sommaren, jag älskar att ha vinden i håret och farten i mitt behag.

Jag kliver ut från stugan, känner hur doften av sommaren pirrar till i hela kroppen.

Luften är mildare mot min hud än den brukar, jag blundar, men bara för någon sekund.

Jag drar in ett andetag och ut igen, det känns som första gången jag var kär, alla sommarens känslor är mer än vad jag kan hantera.

Jag sätter mig på cykeln och börjar arbeta med benen.

Det är nedför nästan hela vägen in till byn och känslan av friheten och glädjen värmer till.

Jag bestämmer mig för att stanna på bryggan där jag ofta lägger mig för att njuta.

Den är alldeles ny, mors bästa väninnas make har byggt den alldeles själv, han heter Olle och han vet hur mycket jag tycker om att lägga mig där en till två gånger i veckan när jag får tid över såklart.

Eftersom att mor och Olles fru är så bra vänner så har Olle sagt att jag får besöka bryggan när jag behagar och det bestämde jag att jag kunde unna mig denna härliga morgondag.

En liten rast från allt arbete som jag hjälpt till med hemma.

Mamma är ju ensamstående och 3 barn är nog mer än hon orkar, men jag vill gärna hjälpa till.

Jag sätter mig ner, längst fram på bryggan, tar av mig mina sandaler och doppar fötterna i det varma vattnet, lägger mig ner och tittar upp mot himlen som nyss har vaknat.

Jag sluter ögonen, lägger händerna bakom huvudet och lyssnar på hur fåglarna kvalar i skyn.

Ett leende får mina kinder att arbeta, jag skulle kunna ligga här för evigt.

Bara ett sista andetag och sen ska jag bege mig vidare in till byn.

Jag tittar upp och ser hur det gröna träden dansar i olika rörelser.

Solen bränner mot mitt ansikte och jag känner plötsligt en varm kram.

Jag ställer mig upp, sätter mig cykeln och trampar vidare in till bageriet, jag vill ju inte få mamma orolig om jag är borta allt för länge.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0